Codzienne nawyki, które szkodzą Twojemu mózgowi

0 Udostępnień
0
0
0

Twój mózg to centrum sterowania wszystkimi czynnościami w twoim ciele. Reguluje twój oddech, bicie serca i wiele innych ważnych czynności.

Jednak większość ludzi każdego dnia szkodzi swojemu mózgowi i przez większość czasu nawet nie są tego świadomi.

W tym artykule nie zamierzam omawiać działań uszkadzających mózg, takich jak palenie czy nadmierne picie. Zamiast tego obalimy niektóre z bardziej subtelnych nawyków mogących szkodzić mózgowi w codziennym życiu.

Niczego nie rób

Jedną z najbardziej nieoczywistych kwestii, które mogą zaszkodzić własnemu mózgowi, jest jego nieużywanie.

Pomyśl o swoim mózgu jak o mięśniu: jeśli go nie użyjesz, zatracisz go.

Twój mózg jest zaprojektowany do myślenia. Trudne myśli, nowe umiejętności, różne języki, ciekawe rozmowy, czytanie, nowe doświadczenia, a nawet łamigłówki i krzyżówki mogą pomóc stymulować mózg i rozwijać neuroplastyczność, która odnosi się do zdolności jego adaptacji.

Jak każdy mięsień, Twój mózg musi być używany i napinany, aby zachować elastyczną i sprawnie działającą formę.

Co robić:
Badania dowodzą, że ćwiczenia mózgu mają pozytywny wpływ na nasze zdolności poznawcze. Więc na co czekać? Zadaj sobie pytanie, co możesz zrobić w tym tygodniu (lub tego dnia), aby trenować swój mózg.

Może przeczytaj książkę na temat o którym nic nie wiesz? Albo zapisz się na lekcje francuskiego lub hiszpańskiego, których chcesz po prostu spróbować?

Jaka jest jedna rzecz, która brzmi trochę przerażająco, ale nadal cię kusi? Dowiedz się więcej i jak najszybciej zacznij rozwijać siebie.

Nasi najwięksi wrogowie

Zła wiadomość: Twój ulubiony towarzysz jest twoim największym wrogiem.

Dobra wiadomość: możesz go pokonać.

Mówię o różnych ekranach. Twój telefon, laptop, tablet… wszystkie zostały zaprojektowane tak, abyś pozostał przyklejony do ekranu. Ale to, co jest dobre dla gigantów mediów społecznościowych, takich jak Facebook lub Tik Tok, jest zabójcze dla zdrowia Twojego mózgu.

Jeśli Twoje oczy zaczynają boleć i czuć się sucho podczas patrzenia na ekrany, to już wiesz, że należy przestać i zrobić sobie przerwę. Problem polega jednak na tym, że w większości nie jesteśmy nawet świadomi tych oczywistych znaków. Zbyt łatwo daliśmy się zmanipulować.

Zamiast tego wciąż przewijamy, ponieważ kanał na Instagramie wygląda kusząco lub uważamy, że musimy odpowiedzieć na jeszcze jednego emaila.

Jednak badania pokazują bezpośredni związek między czasem spędzonym przed ekranem a depresją. Nic dziwnego, ponieważ większość treści, które konsumujemy w Internecie, jest negatywna i szkodzi naszemu samopoczuciu.

Po pierwsze, mamy do czynienia z nadmierną stymulacją psychiczną.
Po drugie, bolą nas oczy.
Po trzecie, większość mediów i negatywnych wiadomości szkodzi naszym emocjom i negatywnie wpływa na nasze myślenie.

A jeśli to wciąż za mało, aby ograniczyć czas spędzany przed telefonem… Badania pokazują również, że zbyt długi czas przed ekranem upośledza strukturę i funkcję mózgu. Tak, dosłownie.

Co robić:
Nie musisz całkowicie unikać mediów społecznościowych lub technologii. Chodzi tylko o ustalenie zdrowych granic i upewnienie się, że kontrolujesz używanie mediów, a nie na odwrót.

Większość smartfonów umożliwia śledzenie czasu spędzanego przed ekranem, aby zobaczyć, ile czasu spędzasz z urządzeniem.

Podobno przeciętny Polak spędza na telefonie 5,4 godziny dziennie.

Po prostu wyobraź sobie, co mógłbyś zrobić, stworzyć lub nauczyć się, gdybyś miał dodatkowe pięć godzin każdego dnia.

Przez kilka następnych dni analizuj używanie ekranów i zadaj sobie pytanie, jak możesz je zminimalizować, aby mieć więcej czasu na zainwestowanie w ważne działania dla siebie.

Proszę przestać tyle siedzieć

Mimo że siedzenie wydaje się jedną z najbardziej naturalnych czynności, może mieć niebezpieczny wpływ na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne.

Często zapominamy, że zostaliśmy stworzeni, by stać prosto i ignorujemy, że nieaktywny styl życia wiąże się z wysokimi kosztami, takimi jak choroby serca, otyłość, depresja lub demencja.

Badania wykazały również, że siedzący tryb życia ma niestety negatywny wpływ na nasze mózgi. Na przykład negatywnie wpływa na naszą pamięć.

Nie ma nic złego w robieniu sobie wolnego i relaksowaniu się na ukochanej kanapie. Problem polega jednak na tym, że miliony ludzi na całym świecie padają ofiarami siedzącego trybu życia.

Wszyscy wiemy, jak nieprzyjemna może być sztywność karku, ból w dole pleców lub napięcie w naszych ramionach. Jednak często nie udaje nam się uniknąć tych bolesnych doświadczeń, ponieważ siedzenie wydaje się normalne.

Co robić:
Pokonanie siedzącego trybu życia polega głównie na włączeniu codziennej aktywności do swojego życia. Chociażby spacerowanie po okolicy.

Nie chodzi o ćwiczenie jak szaleniec i bieganie w maratonach, ale o kilkuminutowe wstawanie, krótkie spacery i stanie w pozycji pionowej.

Według badań nawet wysoki poziom aktywności fizycznej i ćwiczeń nie może zrównoważyć szkodliwych skutków siedzenia przez dłuższy czas. Może to zabrzmieć frustrująco, ale w rzeczywistości jest to dobra wiadomość, ponieważ oznacza, że ​​możesz znacząco kształtować zdrowie (mózgu) poprzez małe, codzienne zmiany. Diabeł tkwi w szczególe, więc nie potrzebujesz robić niesamowitych rewelacji, aby coś zmienić. Właśnie nie!

Czasami dodanie większej ilości codziennej aktywności do swojego życia może polegać na oszukiwaniu samego siebie. Np. ustaw minutnik w telefonie, który będzie przypominał o wstaniu i spacerowaniu co 30–50 minut.

Możesz też użyć małych kubków na wodę lub kawę, dzięki czemu będziesz musiał częściej wstawać, aby uzupełniać. Chociaż weź pod uwagę fakt, że kawa wypłukuje nam trochę wody z organizmu.

Oprócz tych drobnych codziennych zmian, wybierz czynności, które naprawdę Ci się podobają i uwzględnij je w swoim tygodniowym harmonogramie. Dołącz do lekcji tańca, zapisz się do lokalnego klubu jogi lub cokolwiek innego, co lubisz robić. Spacer po sklepach również może być pomocny dla spacerów i rozwinięcia asertywności.

Życie jest słodsze, gdy jesz mniej cukru

Według Fernando Gomesa Pinilli, profesora neurochirurgii na UCLA, to, co jesz, wpływa na to, jak myślisz.

Badania dowodzą również, że dieta bogata w cukier spowalnia nasz mózg oraz utrudnia pamięć i uczenie się.

W większości przypadków głód cukru jest naturalną reakcją na stres. Gdy tylko jesteśmy przytłoczeni, odczuwamy potrzebę większej ilości energii, a najłatwiejszym sposobem na natychmiastowy zastrzyk jest cukier.

Czyli dokładnie to, co dostarcza większość fast foodów: minimalna ilość składników odżywczych, maksymalna ilość cukru i soli. W ten sposób szybko jesteśmy usatysfakcjonowani, ale wkrótce znów poczujemy głód.

Problem polega na tym, że niedożywienie szkodzi nie tylko twojej talii, ale także spowalnia rozwój mózgu.

Chociaż nasze mózgi stanowią tylko 2% masy naszego ciała, zużywają 20% zasobów. Dlatego jedzenie, które spożywasz, ma tak ogromny wpływ na Twoje myślenie i podejmowanie decyzji.

Co robić:
Zamiast ograniczać słodkie napoje i żywność, spróbuj zastąpić je alternatywami, które pozytywnie wpływają na zdrowie (mózgu).

Jagody, produkty pełnoziarniste, orzechy i zielone warzywa liściaste to tylko kilka z tych przykładów. Polecam wodę z cytryną.

Jeśli to możliwe, wybieraj posiłki pełnowartościowe, które składają się z pożywnych warzyw i wysokiej jakości źródeł białka.

Jeśli masz ochotę na słodycze do filiżanki kawy, zdecyduj się na kawałek gorzkiej czekolady bez dodatku cukru. Wiem, że nie smakuje tak samo jak twoja ulubiona tabliczka czekolady, ale zaspokaja twoje pragnienia i jest dobre dla twojego mózgu, więc warto spróbować. Możesz skupiać się na smaku, ale poza nim czekolada daje Ci coś jeszcze — zastrzyk energii.

Nie ograniczaj również zdrowych tłuszczów i produktów bogatych w omega, takich jak orzechy i nasiona. Według badania UCLA dodanie kwasów tłuszczowych omega-3 może nawet pomóc zminimalizować szkody spowodowane wysokim spożyciem cukru.

No i wreszcie! Upewnij się, że pijesz wystarczającą ilość wody.

Jeśli jesteś odwodniony, Twoje ciało nie będzie w stanie działać najlepiej, a Ty będziesz mieć trudności z utrzymaniem koncentracji lub zapamiętywaniem ważnych rzeczy — nawet jeśli głównie jesz zdrową żywność.

Twoi znajomi z Facebooka się nie liczą

Według Harvard Study of Adult Development dobre relacje zapewniają nam szczęście i zdrowie.

Jako ludzie jesteśmy przygotowani do prawdziwych interakcji społecznych. Problem polega jednak na tym, że często próbujemy zastąpić te prawdziwe relacje znajomymi z Facebooka i polubieniami pod naszymi zdjęciami na Instagramie. I chociaż dają nam natychmiastowy przypływ adrenaliny, nie dają nam prawdziwego poczucia połączenia. Coś na chwilę, jak z fast-foodem.

Dokładnie to samo dotyczy sytuacji, gdy otaczają Cię setki ludzi z którymi nie czujesz się naprawdę związany. Np. mieszkasz w stolicy, ale się meczysz.

Samotność nie polega na byciu samemu. Chodzi o jakość twoich relacji.

Badania dowodzą, że brak wysokiej jakości kontaktów społecznych może rzeczywiście prowadzić do problemów ze zdrowiem psychicznym i fizycznym. Interakcje międzyludzkie mogą wpływać na zdrowie naszego mózgu lub je niszczyć, a komunikacja cyfrowa nie może zastąpić wartości interakcji twarzą w twarz. Prezentem jest wyjść bez telefonu na spacer.

Co robić:
Jakość twoich relacji i interakcji społecznych ma znaczący wpływ na zdrowie twojego mózgu i ogólną jakość twojego życia.

W codziennym życiu lista rzeczy do zrobienia może często wydawać się ważniejsza niż spędzanie czasu z bliskimi, ale na dłuższą metę lepiej będzie wybierać ludzi, a nie komputery i obowiązki, które nigdy się nie kończą.

Badanie z 2007 roku przeprowadzone przez University of Michigan wykazało, że nawet dziesięciominutowa rozmowa twarzą w twarz dziennie może poprawić pamięć i funkcje poznawcze. Oscar Ybarra, główny autor badania, twierdzi nawet, że kontakty towarzyskie są tak samo skuteczne, jak bardziej tradycyjne rodzaje ćwiczeń umysłowych.

Nie robisz tego wystarczająco dużo

Kiedy ostatnio spałeś cholernie ciężko, ale czułeś się świetnie i bardzo dobrze funkcjonowałeś z dużą ilością energii na pokładzie?

Niech zgadnę: nigdy tak nie było.

Wszyscy wiemy, że zły sen w nocy prowadzi do wielu braków, szkodzi naszej koncentracji i negatywnie wpływa na nasz nastrój.

Chociaż sen jest istotną częścią naszego życia, często postrzegamy go jako zło konieczne. W naszym opartym na produktywności świecie wiele osób stara się ograniczać sen, aby mieć więcej czasu na pracę. Jednak konsekwencje braku snu są śmiertelne i mogą obejmować demencję,

W najgorszym przypadku brak snu może prowadzić do utraty komórek mózgowych, wczesnej utraty pamięci, a nawet choroby Alzheimera. Efekty te mogą spowolnić myślenie, osłabić pamięć i utrudniać naukę. Badania pokazują nawet, że brak snu może zmniejszyć twój mózg!

Kiedy śpisz, twój mózg ma szansę odzyskać siły i przetworzyć to, czego nauczyłeś się i czego doświadczyłeś w ciągu dnia.

Co robić:
To, jak dobrze i ile śpisz, może mieć ogromny wpływ na zdrowie Twojego mózgu i pamięć. Większość ludzi potrzebuje od siedmiu do ośmiu godzin snu, aby czuć się i działać jak najlepiej. Nie ma sensu tego ignorować.

Jednak ważne jest również, aby zadbać o jakość snu.

Jednym ze sposobów na uzyskanie lepszej jakości snu jest dbanie o regularne spanie i chodzenie spać o tych samych porach.

Idealnie byłoby też mieć mały rytuał przed snem, który pomoże ci się uspokoić i zrelaksować co najmniej godzinę przed pójściem spać.

Nie pozwól, by muzyka zniszczyła Twój mózg

Innym niedocenianym sposobem, w jaki możesz codziennie szkodzić swojemu mózgowi, są głośne dźwięki, zwłaszcza przez słuchawki.

Wystarczy 30 minut głośnej muzyki (lub innego rodzaju hałasu), aby trwale uszkodzić słuch. Ale co gorsza, badania dowodzą, że utrata słuchu jest powiązana z problemami mózgu i pogorszeniem funkcji poznawczych.

Jeśli mieszkasz w dużym mieście, i tak możesz być narażony na głośne dźwięki. W takim przypadku jeszcze ważniejsze jest dbanie o uszy.

Co robić:
Wiem, że podłączenie słuchawek i pożegnanie tego „strasznego” świata jest kuszące. Używam niekiedy słuchawek przez wiele godzin dziennie, szczególnie podczas pracy i ćwiczeń.

Jednak upewniam się, że głośność jest odpowiednio dostosowana, aby na dłuższą metę mi nie zaszkodziła.

Zawsze, gdy używasz dłużej słuchawek, staraj się regularnie sprawdzać głośność urządzeń.

Przez większość czasu przyzwyczajamy się do głośnego hałasu, więc nawet nie wydaje się już głośny — wtedy robi się naprawdę niebezpiecznie, ponieważ uszkadzamy nasz słuch, nie zdając sobie z tego sprawy.

Odłączaj słuchawki co najmniej raz na godzinę, aby zmniejszyć hałas i wyregulować postrzeganą głośność.

Wykonywanie tych regularnych kontroli pomaga uświadomić sobie, że głośność była wyższa niż to konieczne, ponieważ nasze uszy w naturalny sposób przystosowują się do hałasu.

Kolejną szybką kontrolą, którą możesz zrobić, to zdjąć słuchawki i trzymać je przed sobą na wyciągnięcie ręki. Jeśli nadal możesz wyraźnie słyszeć muzykę, to znak, aby ją ściszyć.

Końcowe przemyślenia

Zamiast obciążać umysł negatywnymi bodźcami i stać się ofiarą subtelnych działań uszkadzających mózg, postrzegaj każdy dzień jako nową okazję do ponownego uruchomienia i odżywienia mózgu. Nowy początek. Codziennie! Brzmi przecież rewelacyjnie! Nie musisz zaprzątać sobie głowy bezustannie przeszłością, która pobiera nawet do 60% Twojej energii każdego dnia. Polecam Tobie przede wszystkim praktykę “Odpuszczam myśli”.

Większość z tych nawyków może mieć poważne, długoterminowe skutki, ale dobrą wiadomością jest to, że łatwo ich uniknąć i możesz zacząć już teraz.



0 Udostępnień
2 komentarzy
  1. Bardzo uświadamiający artykuł. Dziekuje Ci za tak celne spostrzeżenia i rady🙏

Komentarze są wyłączone.

Może Cię zainteresować